فارس گزارش داد:
ماجرای بنزین لیتری ۵۰۰۰ تومانی چیست | اصلاح جدید قیمت بنزین روی میز پزشکیان
گویا در اتاقهای فکر دولت و مجلس، درباره قیمتهای حاملهای انرژی بحثهای تخصصی صورت میگیرد.
به عنوان یک پیشنهاد کارشناسی، با توجه به این که چند سال است قیمت بنزین تغییری نکرده و اگر تورم سالهای اخیر که قیمت بنزین ثابت بوده را به طور میانگین سالانه ۴۰ درصد در نظر بگیریم، طی ۶ سال گذشته حدوداً ۲۴۰ درصد تورم داشتهایم. بنابراین:
فارس نوشت : قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان با تورم ۲۴۰ درصد، اکنون حدود ۵۰۰۰ تومان میشود.
قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومان با تورم ۲۴۰ درصد، اکنون حدود ۱۰۰۰۰ تومان میشود.
به نظرم دولت و مجلس میتوانند بنزین را به سه نرخ تقسیم کنند:
قیمت دولتی بنزین در محدوده ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان باشد تا مردم راضی باشند.
قیمت نیمهدولتی بنزین در محدوده ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان باشد تا فشار کمتری روی تورم ایجاد شود.
قیمت آزاد برای بنزین وارداتی حدود ۱۰۰۰۰ تومان باشد تا شوک به اقلیت مرفه جامعه وارد نشود.
سهمیه تاکسیها، آژانسها، اسنپ و تپسی و وانتها به میزان کارشناسی با قیمت دولتی داده شود.
سیانجیها آماده ارائه خدمات گسترده به خودروهای عمومی شوند تا فشاری به حمل و نقل عمومی وارد نشود.
تورم این اقدام حدود ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود.
زمان اجرای این کار باید فوری باشد، زیرا ممکن است دوباره به بهانه انتخابات سال آینده شوراها، این اصلاح قیمت تا یک سال دیگر عقب بیفتد.
رئیسجمهور، رئیس مجلس، وزیر نفت، نمایندگان مجلس و کارشناسان از طریق صدا و سیما باید موضوع را برای مردم توضیح دهند و درآمد حاصل از این اقدام حتماً در تولید کشور، پرداخت دیون دولت و پروژههای عمرانی، شهری، جاده، ریل و مترو صرف شود تا مردم تاثیرگذاری این کار را مشاهده کرده و رضایتمندی آنها افزایش یابد.
اصلاح قیمت بنزین فواید زیادی دارد، از جمله کاهش ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا، اصلاح تولید و قیمت خودروهای پرمصرف، کاهش واردات خودرو، کاهش تقاضا برای ثبتنام خودرو، کاهش واردات بنزین و حل مشکل کسری بودجه دولت.
نگران سوءاستفاده دشمن نباشید، جلوی هر توطئهای توسط دشمنان برای استفاده از بنزین جهت فشار به کشور و مردم نیز گرفته خواهد شد. همیشه یک قدم جلوتر از دشمن باشید.
خبرگزاری فارس، صدا و سیما و دیگر رسانهها باید پویشهای کارشناسی درباره بنزین و حاملهای انرژی را منعکس و حمایت کنند، زیرا این کار به نفع منافع کشور و مردم است.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و مردم به معیوب بودن شرایط فعلی مصرف بنزین اذعان دارند، اما اقدامی جدی برای اصلاح این روند انجام نمیشود.
یکی از موضوعات پر تکرار این روزها در فضای مجازی، افزایش احتمالی قیمت بنزین و تکذیب فوری آن توسط دولت است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و مردم به معیوب بودن شرایط فعلی مصرف بنزین اذعان دارند، اما اقدامی جدی برای اصلاح این روند انجام نمیشود.
یکی از موضوعات داغ این روزها در فضای مجازی، بحث افزایش قیمت بنزین و تکذیب فوری آن توسط دولت است. در حالی که همگان به معیوب بودن شرایط فعلی مصرف بنزین اذعان دارند، اقدام جدی برای اصلاح این روند انجام نمیشود.
گزینههای روی میز دولت
پرونده بنزین در دولت شامل سه گزینه اصلی است:
بنزین سه نرخی: یارانه پلهای با قیمت ۲۵۰۰ تومان، نرخ دوم ۵ هزار تومان و نرخ آزاد ۱۰ هزار تومان.
افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین: حذف کارت جایگاه و تعیین نرخهای جدید مطابق تورم سالانه.
طرح بنزین به نفر: توزیع یارانه بنزین به هر فرد بر اساس مصرف شخصی و جدا کردن مصرف صنعت حملونقل از مصرف شخصی با استفاده از سوختهای جایگزین (CNG، LPG، برق).
دو گزینه اول، به دلیل عدم توجه به ماهیت مصرف و نبود سازوکار بهینهسازی مصرف، مشابه تجربه سال ۱۳۹۸، نتیجه اصلاحی نخواهند داشت و صرفاً بار تورمی ایجاد میکنند.
مزیتهای طرح بنزین به نفر
طرح بنزین به نفر، علاوه بر ایجاد توزیع عادلانه یارانه بنزین، انگیزه اقتصادی برای بهینهسازی مصرف شخصی فراهم میکند. همچنین مصرف صنعت حملونقل از بنزین جدا شده و با سوخت جایگزین تأمین میشود.
هر فرد به میزان مصرف متعارف، ماهانه ۳۰ لیتر بنزین دریافت میکند و در صورت عدم مصرف، میتواند آن را به قیمت نزدیک به آزاد در بورس انرژی بفروشد. این سیستم، به ویژه برای خانوادههای فاقد خودرو، فرصتی برای کسب درآمد و کاهش تبعیض در یارانهها ایجاد میکند.
طبق اعلام کارشناسان، اجرای بنزین به نفر باعث میشود:
مصرف تکسرنشینی کاهش یابد و ترافیک و آلایندگی کاهش پیدا کند.
بهبود ضریب جینی و افزایش درآمد عموم مردم تحقق یابد.
قیمت بنزین واقعی شود و قاچاق سوخت کاهش یابد.
صنعت حملونقل مستقل از قیمت بنزین، مسیر خدماترسانی خود را ادامه دهد و سبد سوخت کشور متنوع شود.
در طرح بنزین به نفر علاوه بر اینکه هر فرد میتواند به اندازه یک لیتر بنزین در روز اعتبار انرژی دریافت خواهد کرد؛ هیچ تغییری در قیمت استفاده از صنعت حملونقل عمومی و خصوصی به دلیل تغییر قیمت بنزین ایجاد نخواهد شد.
هر ایرانی به اندازه مصرف متعارف بنزین، یعنی ماهانه ۳۰ لیتر برای یک نفر و ماهانه ۱۲۰ لیتر برای یک خانواده چهار نفره بنزین یارانهای دریافت خواهد کرد که در صورت عدم مصرف به قیمت نزدیک به قیمت آزاد در بازار مبادله بورس انرژی به فروش خواهد رساند و در عوض بالعکس یارانه نقدی، اعتبار بنزینی روزانه یک لیتر به هر کد ملی ارزش خود را با افزایش تورم از دست نخواهد داد و به این ترتیب مردم به جای مصرف بیشتر به صورت دلخواه و با انگیزه کسب منافع اقتصادی بیشتر، به سمت بهینه کردن مصرف بنزین خود خواهند رفت.
صنعت حمل و نقل نیز که هر ساله به اندازه تورم، کرایههای خود را افزایش خواهد داد؛ سوخت جایگزین بنزین مورد استفاده در صنعت حمل و نقل نیز به همین میزان تورم هر ساله افزایش خواهد داشت، به این ترتیب به مشکل بنزین دچار نخواهد شد. همچنین مانیتورینگ مصرف و حضور خودروهای با تعداد مشخص و محدود در صنعت حمل و نقل نیز اجازه سیاستگذاری بهتر نظیر حذف خودروهای فرسوده از فعالیت در صنعت حمل و نقل را فراهم خواهد کرد.