ارائه خدمات دندانپزشکی با تعرفه دولتی برای همه | خبر مهم برای کسانیکه بیمه ندارند
مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: از آبانماه امسال محدودیت سنی برای پوشش خدمات ترمیمی دندانپزشکی برداشته شده و این خدمات با تعرفه دولتی برای همه بیمهشدگان ارائه میشود.
محمدحسین صفاری ، اظهار کرد: یکی از اقدامات برجسته در حوزه بیمههای درمانی، اجرای نسخهنویسی الکترونیک بوده که به شفافیت و دقت در ارائه خدمات کمک شایانی کرده است.
وی ادامه داد: در این سیستم، تمامی تخفیفها و محاسبات بهصورت خودکار مشخص میشود و نیازی به محاسبات دستی در داروخانهها نیست. این طرح چه در بیمه سلامت و چه در بیمه تأمین اجتماعی بهعنوان یک تحول کلیدی در حوزه درمان شناخته میشود.
مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان افزود: نظارت بر عملکرد پزشکان و مؤسسات طرف قرارداد از اولویتهای بیمه سلامت در استان اصفهان است و این نظارت بهصورت مردمی انجام میشود.
صفاری خاطرنشان کرد: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار بیمهشده در استان اصفهان میتوانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات و پیشنهادات به آدرس shekayat.ihio.gov.ir نظرات و انتقادات خود را ثبت کنند.
به گفته وی، این سامانه با امکان دسترسی با کد ملی و شماره موبایل، بهمنظور رسیدگی به درخواستها و شکایات طراحی شده و در استان اصفهان، رسیدگی به این درخواستها در کمتر از ۴۸ ساعت انجام میشود که این امر استان را در رتبه دوم کشور قرار داده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان اضافه کرد: سطح رضایتمندی از رسیدگی به شکایات در ۶ ماهه اول سال جاری به بیش از ۹۴ درصد رسیده که رتبه اول کشوری را به همراه داشته است.
صفاری تأکید کرد: هدف ما این است که بیمهشدگان بهعنوان ناظران اصلی، بر عملکرد مؤسسات و پزشکان نظارت داشته باشند. این نظارت مردمی همراه با سامانه پاسخگویی ۲۴ ساعته با کد دستوری #۱۶۶۶* امکان رسیدگی سریع به مشکلات را فراهم کرده است.
وی در ادامه به اهمیت پیشگیری در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: معاونت پیشگیری بیمه سلامت در ۲ سال اخیر تشکیل شده و تمرکز بر کاهش بیماریها از طریق پیشگیری است زیرا در بیماریهایی مانند دیابت که هزینههای بالایی دارند پیشگیری میتواند از تحمیل هزینههای سنگین به نظام سلامت و بودجه عمومی کشور جلوگیری کند.
مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی در نسخهنویسی الکترونیک نیز در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: این فناوری میتواند خطاهای انسانی، تقلبهای احتمالی و تداخلات دارویی را کاهش دهد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از ریل گذاری جدید و پیشبینی مشوقهایی در حوزه «پیشگیری» در راستای کاهش هزینههای هنگفت درمان خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی ناصحی امروز در یک نشست خبری که به مناسبت هفته بیمه سلامت برگزار شد، با اشاره به پوشش بیش از ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در چهار صندوق بیمهای سازمان، گفت: علاوه بر این چهار صندوق بیمهای، در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج و کمک به درمان بیماریهای پرهزینه نیز توفیقاتی داشتهایم؛ اما همچنان با ایدهآلها فاصله داریم و امیدواریم به سمت و سویی رویم که در همه ابعاد تحول مثبتی داشته باشیم.
او با تاکید بر تجمیع منابع بیمهها و یکی شدن بیمههای پایه افزود: این تجمیع مطمئناً منجر به آن خواهد شد که خدمات اثربخشتر ارائه شود و برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز بسیار سودمند خواهد بود و نتیجه آن را مردم خواهند دید.
به گفته وی، تدوین راهنماهای بالینی و عمل به آن علاوه بر افزایش کیفیت خدمات میتواند هزینههای بیمورد را نیز کاهش دهد. امیدواریم با برنامههای جدید وزارت بهداشت از بستر نسخه الکترونیک، پرونده الکترونیک نیز حاصل شود.
ناصحی با بیان اینکه در بیمه سلامت پیشگیری اولویت اول ما است افزود: در این راستا مشوقهایی پیشبینی کردهایم و آییننامهها را نوشتهایم تا به این ترتیب به جای هزینههای هنگفت در حوزه درمان که البته بخشی از آن هم فقط مسکن است، ریل گذاری جدید و اصلاح در بیمههای پایه سلامت صورت گیرد.
او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت بازار دارویی کشور و افزایش قیمتها در حوزه دارو، توضیح داد: گامهای موثری برای اصلاح وضعیت دارو و ذخیره دارویی در کشور از سوی وزارت بهداشت انجام شده که جای تقدیر دارد و در مجموع اوضاع حوزه دارو نسبت به چند ماه قبل بسیار بهتر شده است.
ناصحی در این باره افزود: قطعاً افزایش قیمت دارو تاثیر بسیار جدی در هزینههای ما در سازمان بیمه سلامت دارد. یکی از مولفههایی که هزینههای بیمه سلامت را بالا میبرد هزینه داروست. در سال گذشته نیز چند نوبت اصلاح قیمت دارو داشتیم که ما در بیمه بر اساس اعتبار خود این هزینهها را پوشش میدهیم. بنابراین قاعدتاً اگر اعتبار آن فراهم نباشد ممکن است افزایش از جیب مردم اتفاق افتاده و باعث نارضایتی شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره چگونگی پوشش هزینههای درمانی نیز گفت: عمده پوشش ما در بخش دولتی و دانشگاهی است. در بخش خصوصی پرداختهایمان بر اساس تعرفه دولتی است و ما به التفاوت آن را مردم باید بپردازند. در مجموع در بخش دولتی ۹۰ درصد هزینههای بستری و در برخی صندوقها ۹۵ هزینههای بستری و در بخش سرپایی نیز ۷۰ درصد هزینهها را پوشش میدهیم.
او همچنین گفت: سیاست دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد ادامه دارد. در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در ۵ دهک اول به صورت رایگان بیمه هستند و در دهکهای بالاتر نیز تخفیفهای بیمهای لحاظ شده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه صحبتهایش گفت: طبق قانون همه مردم کشور باید از بیمه پایه سلامت برخوردار باشند. اما ابزارهای اجباری این موضوع هنوز در قانون به صورت کامل نیامده است به همین دلیل دهکهای خودپرداز ممکن است بیمههایشان را تمدید نکنند؛ به این ترتیب حدود ۸ تا ۹ میلیون نفر داریم که در مقاطعی بیمه بودهاند اما بیمهشان تمدید نشده است. برای این افراد در صورت نیاز به بستری، همچنان ساز و کار بیمه روی تخت قابل انجام است.
ناصحی در بخش دیگری از صحبتهایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پرداخت مطالبات دارویی نیز گفت: در زمینه ارز دارو و شیر خشک، پرداختها تا شهریور ماه صورت گرفته است. اما در زمینه پرداخت سهم سازمان بیمه سلامت در حوزه دارو و شیرخشک در خرداد ماه قرار داریم. به دلیل مشکلات تامین اعتبار فاصلهای در این زمینه افتاده است. امیدواریم طی دو هفته آینده پرداختی در این حوزه داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه در پاسخ به ایسنا، با تاکید بر نقش بیمهها در حوزه پیشگیری نیز گفت: بیمهها صرفاً در حوزه درمان فعال نیستند و باید به سلامت و پیشگیری نیز توجه داشته باشند. پیشگیری نخستین و سطح چهارم به بیمهها مربوط میشود. در این زمینه برنامهای را در کهنوج و زابل اجرایی کردهایم که نتایج کوتاه مدت خوبی داشته است. در زمینه سلامت مادران و کودکان با این طرح اتفاقات خوبی افتاده که نیازمند تداوم است.