این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی، ضدالتهابی وآنتی اکسیدانی میباشد

درد احسـاس ناخوشـایندی اسـت کـه بـه دنبـال بـروز آسـیب در بافتهــا ایجــاد شــده و دال بــر وجــود یــا احتمــال وجــود خطــر در بافــت میباشــد.

کدخبر : 16772
سایت سرگرمی روز :

اسـانس روغنـی و صـمغ رزینی گیـاه بارجه دارای خـواص آرام بخشـی، ضـد اسپاسم و کاربرد‌های متعدد دیگری است عصــاره ایــن گیــاه دارای ترکیباتــی همچــون بتــا پینــن، آلفــا پینــن، میرســن، لیمونــن، آلفــا توجــن، پاراســیمن اســت.

طــی پژوهــش هــای صــورت گرفتــه مشــخص شــده اسـت کـه عصـاره ایـن گیـاه دارای خـواص ضـد باکتریایـی و ضــد قارچــی، ضدالتهابــی وآنتــی اکســیدانی میباشــد. مشــخص شــده اســت کــه برخــی از اعضـای جنـس این گیاه دارای اثـر ضـد دردی قابـل توجهـی در مقایسـه بـا دیکلوفنـاک و مورفیـن میباشـند اثـر ضـد دردی باریجـه بـه وسـیله‌ی تسـت فرمالیـن در مـوش بـه اثبـات رسـیده است.

 محقق گیاهان دارویی در خراسان جنوبی گفت: گیاه باریجه گیاهی  با خواص شگفت‌انگیز است که برای درمان بیماری‌های عصبی توصیه می‌شود.

محسن پویان ی، اظهار کرد: باریجه گیاهی  چند ساله که ارتفاع آن به حدود دو متر می‌رسد و به خانواده  چتریان تعلق دارد.

وی در توصیف فیزیکی این گیاه بیان کرد: برگ‌های باریجه، دارای بریدگی و پوشیده از کرک می‌باشد. گلهای آن زرد رنگ است و از ساقه‌ی آن در اثرات نیش حشرات یا خراش شیره‌ای خارج می‌شود که در مجاورت هوا سفت شده و به رنگ قهوه‌ای یا قرمز در می‌آید و همان صمغ باریجه است.

محقق گیاهان دارویی در خراسان جنوبی نام علمی این گیاه را Ferula  gommosa  BOISS عنوان کرد و افزود: نام‌های دیگر ‌آن بارزد، قاسی و قاصنی است که در متون قدیم گیاهان‌دارویی به آن اشاره شده است.

پویان با بیان اینکه شیمی گیاه موادی را شامل می‌شود که شباهت زیادی به آنغوزه دارد اظهار کرد: در شیر‌ابه آن رزین شامل گالبانورزینوتانول و امبلی فرون وجود دارد.

وی با اشاره به خاصیت ضد عفونی باریجه خاطر نشان کرد: این گیاه علاوه بر اینکه  برای عفونت‌های ریه و آسم از آن استفاده می‌شود؛ برای بیماری‌های عصبی، ضعف معده و کبد  و طحال نیز مفید است.

محقق گیاهان دارویی در خراسان جنوبی از کاربرد این گیاه شگفت انگیز در درمان بیماری‌های دیگری چون صرع و بواسیر خبر داد و افزود: مصرف آن با سرکه برای خارج کردن جنین مرده تجویز می‌شود.

پویان در ادامه با اشاره به اینکه گیاه باریجه در رفع سوزش مجاری ادراری بسیار اثر بخش است گفت: ضماد آن مخلوط با  روغن زیتون برای درد پهلو و کمر و تحلیل ورم و درد رحم بسیار نافع می‌باشد. وی خاطر نشان کرد: در صنایع چسب نیز از این گیاه  استفاده می‌شود.

وی در پایان یاد آور شد: گیاه باریجه در مناطق کوهپایه‌ای  می‌روید و در ایامی نه چندان دور بسیار مورد توجه بهره‌برداران بوده که  پس از جمع آوری صمغ گیاه به بازارهای منطقه و ایران ارسال می‌گردید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: