با این روش تو فصل گرما همیشه تو خونه طالبی تازه داشته باشه | کاشت طالبی در خانه تو گلدون و کمترین جا

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما طالبی جزو میوه‌هایی است که می‌تواند در یک فضای کوچک رشد کند، حتی اگر گلدان باشد! بنابراین هر کسی و در هر مکانی می‌تواند کاشت طالبی در گلدان را تجربه کند و از طعم شیرین آن لذت ببرد.

کدخبر : 16199
سایت سرگرمی روز :

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما طالبی جزو میوه‌هایی است که می‌تواند در یک فضای کوچک رشد کند، حتی اگر گلدان باشد! بنابراین هر کسی و در هر مکانی می‌تواند کاشت طالبی در گلدان را تجربه کند و از طعم شیرین آن لذت ببرد.

آموزش کاشت طالبی در گلدان

داشتن یک تراس کوچک نباید مانع باغبانی شما در خانه شود. در برخی از ظرف‌ها و گلدان‌ها می‌توانید طالبی را بکارید. برای این کار نیازی به وسایل خاصی نیست؛ فقط کافی‌ست بذر بخرید و به موارد زیر توجه داشته باشید.

آب‌وهوای مناسب برای طالبی

طالبی گرما را دوست دارد. برای کاشت طالبی در گلدان و رشد مناسب آن، باید دمای روزها بین ۲۲ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد باشد. دمای شب‌ها هم نباید کم‌تر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد. حفظ این دما، به‌خصوص برای کل دوره رشد ۶۵ تا ۹۰ روزه طالبی، اهمیت دارد. اگر در منطقه سردسیر هستید، می‌توانید آن‌ها را در کل روز بیرون بگذارید و شب‌ها به داخل خانه بیاورید.

همین امر برای کسانی که در مکان‌های فوق‌العاده گرم هستند صدق می‌کند. طالبی عاشق گرماست؛ اما نه آن‌قدر شدید که باعث سوختن برگ‌هایش شود. بنابراین اگر دما در منطقه شما از ۳۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر می‌رود، کاشتن طالبی در ظرف یا گلدان به شما اجازه می‌دهد آن را به‌راحتی از گرما دور کنید.

انتخاب ظرف مناسب

برای کاشت طالبی در گلدان باید به این نکته توجه داشته باشید که به فضای زیادی برای رشد ریشه‌ها نیاز دارد. بهتر است گلدانی که انتخاب می‌کنید حداقل ۴۰ سانتی‌متر عمق و ۳۲ سانتی‌متر عرض داشته باشد. همچنین گلدانی که انتخاب می‌کنید می‌تواند از جنس پلاستیک محکم، تراکوتا، سفالی یا حتی یک گونی باشد.

زمانی که زهکشی خوبی با سوراخ‌هایی در پایین گلدان برای آبیاری فراهم کردید، آماده شروع کار هستید. می‌توانید در صورت نیاز، سنگریزه‌ها را برای زهکشی به کف ظرف اضافه کنید. اگر قصد پرورش طالبی در خانه را دارید، اما گلدان شما کوچک است، می‌توانید بذر را در آن بکارید و بعد نهال را به گلدان بزرگ‌تری انتقال دهید.

آماده‌کردن گلدان و مشخص‌کردن مکان مناسب برای آن

برای کاشت طالبی در گلدان باید یک مکان خوب پیدا کنید که کاملا آفتابی باشد؛ در واقع باید جایی که گلدان خود را در آن قرار می‌دهید بین ۶ تا ۸ ساعت در روز آفتاب‌گیر باشد. این مکان می‌تواند یک منطقه آفتابی از خانه شما و زیر یک پنجره، بالکن، زیر نور مصنوعی یا در فضای باز باشد.

انتخاب خاک مناسب

خاک مخلوط گلدانی با کیفیت خوب و دارای زهکشی مناسب را که کودی نداشته باشد، بخرید. همچنین خاک باغ با زهکشی خوب اصلاح‌شده با کمپوست یا کود دامی که به‌خوبی پوسیده شده است، بهترین انتخاب برای پرورش طالبی در خانه است.

اگر تصمیم دارید از خاک باغچه خود استفاده کنید، از خاکی که قبلا در آن سبزیجاتی همچون کدو کاشته شده است استفاده نکنید. این خاک ماده مقوی ندارد و می‌تواند باعث بیماری گیاه شما شود. برای کاشت طالبی در گلدان باید pH  خاک بین 6.0-6.5 باشد. خاک باید شل و دارای زهکشی مناسب برای رشد ریشه‌های سالم باشد.

بهترین زمان برای کاشت

در مناطق سردسیر چهار هفته بعد از عید، بهترین زمان برای کاشت بذر طالبی‌ست. اگر هم در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، می‌توانید این کار را در روزهای اول بهار و بلافاصله پس از اتمام زمستان انجام دهید.

روش کاشت بذر

از دو روش برای کاشت بذر طالبی می‌توانید استفاده کنید. اولین و ساده‌ترین راه برای کاشت طالبی در گلدان، استفاده از بذر و کاشت در همان گلدانی‌ست که انتخاب کرده‌اید. دومین روش کاشت بذر در ظرف‌های مخصوص یا گلدان‌های کوچک است تا بعد از تبدیل به یک بوته کوچک، به گلدان اصلی منتقل شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: