مصرف این گیاهان در ناشتای صبح بانک عظیم خون در بدن ایجاد می کند | پایان فقر آهن و کم خونی در جهان فرا رسید

کم خونی عارضه ای است که بیشتر افراد یا با آن مواجه هستند و یا یکی از نزدیکانشان از این بیماری رنج می برد. کم خونی را می توان با رعایت برخی از دستورالعمل های پزشکی یا اصلاح سبک زندگی و تغذیه از بین برد یا از آن پیشگیری کرد. بسیاری از گیاهان دارویی نیز وجود دارند که در درمان کم خونی بسیار موثر هستند. در این مطلب ابتدا شما را با علل ایجاد و انواع کم خونی آشنا می کنیم و سپس راه های پیشگیری و درمان این بیماری را با استفاده‌ از گیاهان دارویی ذکر می کنیم.

کدخبر : 16741
سایت سرگرمی روز :

کم خونی عارضه ای است که بیشتر افراد یا با آن مواجه هستند و یا یکی از نزدیکانشان از این بیماری رنج می برد. کم خونی را می توان با رعایت برخی از دستورالعمل های پزشکی یا اصلاح سبک زندگی و تغذیه از بین برد یا از آن پیشگیری کرد. بسیاری از گیاهان دارویی نیز وجود دارند که در درمان کم خونی بسیار موثر هستند.

کم خونی چیست؟

کم خونی یک بیماری است که با نداشتن گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بافت ها مشخص می شود.

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که هر کدام علت خاص خود را دارند و بسته به شدت بیماری ممکن است یک بیماری موقتی یا مداوم باشد.

کم خونی به عنوان کاهش یک یا چند مورد مربوط به گلبول های قرمز تعریف می شود که شامل موارد زیر است: غلظت هموگلوبین : به عنوان مقدار هموگلوبین اصلی حامل اکسیژن در خون تعریف می شود. هماتوکریت : هماتوکریت یا درصد حجم گلبول های قرمز از حجم کل خون است. تعداد گلبولهای قرمز : تعداد گلبولهای قرمز موجود در حجم معینی از خون.

بدن برای تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز خون ، به آهن و سایر مواد معدنی ، ویتامین ها و پروتئین هایی که در غذای فرد وجود دارد ، علاوه بر برخی هورمون ها ، که مهمترین آنها اریتروپویتین (EPO) است ، نیاز دارد. که ازکلیه ها به منظور تولید گلبول های قرمز ترشح می شوند.

لازم به ذکر است که طول عمر متوسط گلبول قرمز بین 110 تا 120 روز متغیر است.

وقتی فردی از کم خونی رنج می برد ، بدن او به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند ، اما بسیاری از آنها سریعتر از آنکه قادر به تولید سلول های خونی جدید باشند ، از بین می روند یا از بین می روند.

علائم کم خونی

ظاهر علائم کم خونی بستگی به شدت وضعیت بیمار، میزان پیشرفت بیماری و نیاز بیمار به اکسیژن دارد.

علائم کم خونی معمولاً در صورت پیشرفت سریع بیماری ظاهر می شود ، اما اگر پیشرفت آن کند باشد ، ممکن است هیچ علائمی ظاهر نشود. زیرا بدن به موقعیت جدید عادت کرده است.

علائم کم خونی بسته به علت آن متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خستگی

رنگ پریدگی پوست

ضربان قلب سریع و نامنظم

تنگی نفس

درد قفسه سینه

سرگیجه

تغییرات در وضعیت شناختی

دست و پای سرد

سردرد

سکته قلبی

انواع کم خونی را می توان بر اساس علت آن به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

نارسایی کمبود آهن

کم خونی ناشی از فقر آهن (کم خونی فقر آهن) یکی از انواع شایع کم خونی می باشد.

دلیل این نوع کم خونی این است که مغز استخوان برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد و در صورت عدم وجود مقادیر مناسب آن ، ممکن است باعث کاهش تولید گلبول های قرمز خون شود.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین

بدن برای تولید مقدار کافی گلبول قرمز به ویتامین های زیادی مانند اسید فولیک ( اسید فولیک) و ویتامین B12 نیاز دارد.

رژیم غذایی ناقص ممکن است تولید گلبول های قرمز را کاهش دهد و برخی از افراد از ناتوانی بدن در جذب موثر ویتامین B12 رنج می برند.

داشتن بیماری مزمن

کم خونی می تواند ناشی از بسیاری از بیماری های مزمن باشد ، مانند: سرطان ، سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) ، نقرس ، بیماری کرون ، برخی بیماری های التهابی مزمن و نارسایی کلیه.

کمخونی آپلاستیک

آنمی آپلاستیک یکی از انواع نادر کم خونی است، معمولا به دلیل کاهش توانایی مغز استخوان، در تولید همه انواع سلولهای خونی رخ می دهد.

علت کم خونی آپلاستیک هنوز در اکثر موارد ناشناخته است ، اما اعتقاد بر این است که این بیماری با بیماریهایی که بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر می گذارد، مرتبط است.

کم خونی ناشی از بیماری در مغز استخوان

برخی از بیماری ها وجود دارد مانند: سرطان خون و میلودیسپلازی ، که می تواند منجر به بروز کم خونی شود و مغز استخوان را تحت تاثیر قرار دهد ، زیرا می تواند باعث کاهش یا توقف کامل تولید گلبول های قرمز خون شود.

کم خونی همولیز

این نوع کم خونی زمانی اتفاق می افتد که گلبول های قرمز سریعتر از آنکه مغز استخوان بتواند سلول های خونی جدید تولید کند ، از بین می روند.

ابتلا به برخی بیماریها

برخی بیماریها وجود دارند که ممکن است باعث آسیب قابل توجهی به گلبولهای قرمز خون شوند ، مانند: اختلالات سیستم ایمنی که باعث تولید آنتی بادی علیه گلبولهای قرمز شده و باعث تخریب زودرس آنها می شود.

ابتلا به برخی بیماریها

کم خونی داسی شکل

انتقال کم خونی داسی شکل ارثی است. معمولاً در نتیجه نقص در هموگلوبین ایجاد می شود و باعث تولید گلبول های قرمز خون داسی شکل می گردد، بنابراین این سلول ها که زودرس هستند، می میرند.

عوامل خطر ایجاد کم خونی

گاه برخی از عادات تغذیه ای یا سبک زندگی افراد خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهند. برخی از این عوامل خطر به شرح زیر است :

سوء تغذیه

بیشتر اوقات ، رژیم غذایی بسیاری از افراد حاوی مقدار کافی آهن و سایر ویتامین ها مانند اسید فولیک نیست که خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می دهد.

بیماریها و اختلالات روده

در صورت وجود برخی از اختلالات روده مانند بیماری کرون (بیماری سلیاک) در جذب غذا و ویتامین هایی که بدن دچار کمبود آنها است، فرد دچار مشکل است و در نتیجه ممکن است برخی از این کمبود ها باعث ایجاد کم خونی در بدن شود.

چرخه قاعدگی

زنان در دوران باروری بیشتر از مردان از کم خونی فقر آهن رنج می برند ، زیرا زنان در دوران قاعدگی مقدار زیادی خون از دست می دهند.

بارداری

زنان باردار بسیار مستعد ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن هستند و بنابراین برای رشد و نمو به جنین به مقدار آهن و هموگلوبین نیاز دارند.

DNA

گاهی اوقات کم خونی به صورت ژنتیکی منتقل می شود ، اگر یکی از اعضای خانواده از یکی از انواع کم خونی که از طریق وراثت منتقل می شود ، مانند کم خونی داسی شکل ، رنج می برد، ممکن این بیماری از طریق ژنتیک به نسل بعد نیز منتقل شود.

عوارض ناشی از کم خونی

اگر کم خونی به موقع تشخیص داده و درمان نشود، موجب ایجاد عوارض در بدن فرد بیمار میشود. که برخی از این عوارض عبارتند از:

-خستگی مفرط: جایی که بیمار تا حدی احساس خستگی می کند که مانع از انجام وظایف ساده روزانه خود می شود و ممکن است فعالیت های ساده یا کار برای او مشکل باشد.

-مشکلات قلبی: کم خونی ممکن است ضربان سریع قلب را برای جبران کمبود اکسیژن در خون ایجاد کند و گاهی اوقات باعث نارسایی قلبی شود.

-آسیب عصبی: ویتامین B12 برای عملکرد مناسب عصب ضروری است. کم خونی ناشی از کمبود این ویتامین به اعصاب بدن آسیب می رساند.

-تغییرات در وضعیت شناختی: کمبود ویتامین B12 بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد .

-مرگ: کم خونی داسی شکل باعث عوارض جدی پزشکی می شود و از دست دادن مقدار زیادی خون در مدت زمان کوتاه منجر به کم خونی می شود که می تواند کشنده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: