آغاز شارژ اعتبار کالابرگ الکترونیکی دهکهای 6 و 7 از فردا | خبر خوش از واریزی جدید 700 هزار تومانی دولت برای یارانه بگیران
شارژ اعتبار ۳۵۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی برای دهکهای ششم و هفتم از ۶ مرداد آغاز میشود؛ خانوارها میتوانند این اعتبار را برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار استفاده کنند.
مرجان دبیری تصریح کرد: در این طرح برای دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار به حساب سرپرستان خانوار واریز میشود.
گام اول این مرحله از ۷ تیرماه برای دهک اول تا سوم و از ۳۰ تیرماه برای دهکهای چهارم و پنجم درآمدی شارژ و به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.
به گفته وی، گام سوم از این مرحله با شارژ اعتباری دهکهای ششم و هفتم براساس بعد خانوار به میزان ۳۵۰ هزار تومان عملیاتی خواهد شد.
وی با اشاره به وضعیت اجرای مرحله سوم این طرح، اظهار کرد: در مرحله سوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیک ، تاکنون ۹ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۴۱۲ سرپرست خانوار از این طرح استفاده نمودهاند. این آمار نشاندهنده استقبال گسترده مردم از مزایای این طرح و سهولت استفاده از زیرساختهای الکترونیکی برای تأمین نیازهای پایه خانوار است.
وی با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته برای تکمیل این مرحله افزود: گام سوم از مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک از تاریخ ۶ مردادماه آغاز خواهد شد.
مرجان دبیری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای این طرح، حمایت از معیشت خانوارها و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز آنان است.
سخنگوی طرح ملی کالابرگ در پاسخ به سوالی درباره اعتبارهای مرحله اول و دوم، تاکید کرد: مشمولانی که از اعتبار شارژ مرحله اول و دوم این طرح استفاده نکردهاند، دیگر امکان استفاده از اعتبار مربوط به آن مراحل را ندارند.
جدول شارژ اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک
دهک درآمدی میزان اعتبار به ازای هر نفر گروههای کالایی زمان شارژ
دهکهای اول تا سوم ۵۰۰ هزار تومان لبنیات، پروتئین و خواربار ۷ تیرماه
دهکهای چهارم و پنجم ۳۵۰ هزار تومان لبنیات، پروتئین و خواربار ۳۰ تیرماه
دهکهای ششم و هفتم ۳۵۰ هزار تومان لبنیات، پروتئین و خواربار ۶ مردادماه
اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نشاندهنده تلاش دولت برای رفع نیازهای کالای اساسی خانوارها به صورت هدفمند است. با وجود استقبال قابل توجه از این طرح، نیاز است روند نظارت و کنترل بر کیفیت کالاهای ارائه شده و عملکرد زیرساختهای الکترونیکی به صورت مستمر انجام شود. همچنین اطلاعرسانی دقیق و به موقع به دهکهای مختلف میتواند در افزایش بهرهوری و رضایتمندی از این برنامه نقش مؤثری ایفا کند.
طرح کالابرگ الکترونیکی در واپسین ماههای دولت سیزدهم به عنوان جایگزین بخشی از یارانه نقدی کلید خورد؛ با هدف حفظ قدرت خرید مردم، بهویژه در برابر نوسانات شدید قیمت کالاهای اساسی. دولت چهاردهم نیز بر تداوم این طرح تأکید کرده و آن را یکی از مسیرهای مهم حمایت معیشتی عنوان میکند. کالابرگ در واقع اعتباری است که بهصورت غیرنقدی به حساب مشمولان واریز شده و تنها برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی قابل استفاده است.
مروری بر سه مرحله نخست کالابرگ
مرحله نخست کالابرگ از اسفند ۱۴۰۳ آغاز شد و تنها دهکهای اول تا سوم را پوشش داد. در مرحله دوم، در فروردین ۱۴۰۴، دهک چهارم به مشمولان اضافه شد و از تیرماه ۱۴۰۴، مرحله سوم بهتدریج دهکهای پنجم، ششم و هفتم را در بر گرفت.
در هر مرحله، اعتباراتی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بهازای هر نفر، بسته به دهک درآمدی، به صورت ماهانه تخصیص داده شد. استقبال عمومی از این طرح در دهکهای پایین بالا بوده، اما محدودیت دسترسی به فروشگاههای مجاز و عدم تنوع کالاها همچنان از چالشهای اجرایی آن محسوب میشود.
زمزمههای مرحله چهارم؛ واقعیت یا امید زودهنگام؟
در حالیکه اجرای مرحله سوم هنوز بهطور کامل به پایان نرسیده و دهکهای ششم و هفتم در حال دریافت کالابرگ هستند، برخی منابع از احتمال آغاز مرحله چهارم در آینده نزدیک خبر دادهاند. این مرحله میتواند دهک هشتم و شاید نهم را نیز تحت پوشش قرار دهد، اما هنوز دولت هیچ اطلاعیه رسمی در این خصوص منتشر نکرده است.
سخنگوی وزارت تعاون در نشست اخیر خود، آغاز مرحله چهارم را منوط به تأمین منابع مالی پایدار دانست و اعلام کرد: «طرح در مسیر اجرا قرار دارد اما تعهدات جدید تنها در صورت پایداری منابع، به مرحله اجرا میرسند.»
منابع مالی؛ گلوگاه اصلی طرح
یکی از چالشهای اساسی ادامه طرح کالابرگ، تأمین مالی آن است. دولت فعلاً این طرح را با حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی و انتقال آن به کالابرگ دهکهای پایین تأمین میکند.
بر اساس برآوردها، اجرای این طرح برای هر مرحله چند هزار میلیارد تومان هزینه دارد و با وضعیت فعلی بودجه عمومی، گسترش آن به دهکهای هشتم و نهم بدون منابع جدید، غیرممکن به نظر میرسد.
از سوی دیگر، بخشی از کارشناسان پیشنهاد دادهاند که سهم مالیاتی اقشار پردرآمد یا منابع هدفمندی یارانهها به شکلی مؤثرتر به کالابرگ منتقل شود، اما این پیشنهادها هنوز در سطح اجرا قرار نگرفتهاند.