اگر می خواهید با هوش شوید این گیاه دعوای درد شماست

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رایحه رزماری می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و افراد را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.

کدخبر : 7789
سایت سرگرمی روز :

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رایحه رزماری می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و افراد را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.

رزماری گیاهی بسیار محبوب در منطقه مدیترانه است که افراد غذاهای زیادی با برگ‌های تازه آن طبخ می‌کنند. عصاره رزماری نیز از دیرباز توسط انسان‌ها استفاده شده است و قدمت آن به تمدن‌های مصر باستان باز می‌گردد.

برای این تحقیق، ۲۰ نفر در معرض مقادیر مختلف ۱، ۸_سینئول، جز اصلی رزماری قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که هرچه شرکت‌کنندگان پس از استنشاق رزماری، ۱، ۸- سینئول بیشتری در جریان خون خود داشته باشند، در آزمون‌هایی شناختی سریع‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کنند.

محققان توضیح دادند: در اینجا برای اولین بار نشان می‌دهیم که عملکرد در کارهای شناختی به‌طور قابل توجهی با غلظت ۱، ۸- سینئول جذب شده پس از قرار گرفتن در معرض عطر رزماری مرتبط است و با غلظت‌های بالاتر بهبود می‌یابد.

علاوه بر این، این اثرات با نتایج سرعت و دقت مرتبط شد که نشان می‌دهد این رابطه یک معامله سرعت و دقت را توصیف نمی‌کند.

۱، ۸- سینئول فرار همچنین در بسیاری از گیاهان معطر دیگر مانند خلیج، افسنطین، مریم گلی و اکالیپتوس یافت می‌شود. گیاهان از اسانس برای دفاع در برابر گیاهخواران و شکارچیان گیاهخوار استفاده می‌کنند.

ترکیب رزماری همچنین خلق و خوی افراد را کمی بدتر می‌کند شاید به این دلیل که بوی آن مورد پسند همه افراد نیست.

دکتر مارک ماس، محقق ارشد این تحقیق گفت: فقط رضایت با سطوح ۱، ۸- سینئول و به‌طور جالبی با برخی از نتایج عملکرد شناختی رابطه معناداری داشت که منجر به این پیشنهاد جالب شد که خلق و خوی مثبت می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

رزماری چیست؟

رزماری با نام علمی Rosmarinus officinalis گیاه بومی نواحی مدیترانه است که از آن در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود، اما دلیل استفاده از این گیاه تنها بو و طعم خوب آن نیست، بلکه خواص بی‌نظیر آن باعث شده که این گیاه بسیار موردتوجه واقع شود.

رزماری را می‌توان از خانواده نعناع‌ها درنظر گرفت، با این تفاوت که نسبت به آن‌ها طبع گرم‌تر و مزه‌ی تلخ‌تر دارد. درواقع طعم این گیاه را می‌توان طعم گس بیان کرد که به غذاها، سس‌ها، خورشت‌ها، سوپ‌ها و کباب‌ها طعم بی‌نظیری می‌بخشد. اما خواص رزماری چیست؟

خواص رزماری در لاغری

خواص رزماری در لاغری از بارزترین و محبوب‌ترین خواصی است که می‌توان برای این گیاه درنظر گرفت. باید به این نکته اشاره کرد که بررسی‌های بسیاری روی این موضوع انجام شده و نتایج خواص رزماری در لاغری را ثابت کرده‌اند. حال شاید برای شما سوال پیش آید که رزماری به چه شکل در کاهش وزن اثر دارد؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت که مصرف رزماری، چربی‌سوزی بدن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین چربی‌های بدن کاهش پیدا می‌کنند و این موضوع به لاغری کمک خواهد کرد. باید متذکر شد که عصاره این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد هیپروگلیسمی دارد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این خواص منجر به کاهش وزن می‌شوند.

خواص رزماری برای سرماخوردگی

از خواص عصاره رزماری برای سرماخوردگی غافل نشوید. دقت داشته باشید که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی از مهم‌ترین خواص رزماری است و همین موضوع باعث شده که از دمنوش این گیاه برای درمان برونشیت و سرماخوردگی استفاده کنند. البته شما می‌توانید با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که این گیاه برای شما آسیبی به همراه نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که این گیاه حاوی مقادیر بالایی از اسید رزمارینیک، اسید کافئیک، کارنوسول و بوتولیک که همگی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند است و به‌همین‌دلیل مصرف آن باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود. بنابراین پیشگیری از سرماخوردگی را نیز می‌توان از دیگر خواص رزماری درنظر گرفت.

خواص رزماری برای اعصاب

از دیگر خواص رزماری می‌توان به تاثیر آن بر اعصاب اشاره کرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط متخصصین طب سنتی، این گیاه می‌تواند ناراحتی‌های مربوط به اعصاب را تسکین دهد و از بی‌خوابی و استرس جلوگیری کند.

دقت داشته باشید که یکی از خواص رزماری، رایحه بسیار قوی آن است و همین رایحه کمک می‌کند که خلق‌وخو افراد بهتر شود. همچنین این گیاه می‌تواند باعث آرامش بدن شود و اضطراب و افسردگی مزمن را برطرف کند. فراموش نکنید که رزماری باعث کاهش ترشح هورمون استرس در بدن می‌شود و به‌همین‌دلیل اگر به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید، به‌احتمال‌زیاد رزماری را به‌عنوان آرام‌بخش به شما پیشنهاد دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: